• Hadis 6/40 : Imam Nawawi

    Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.

kerana aKu InSan bIasA!!

Posted by Sharifuddin On 4:29 PM 0 comments


copied from :Hariz^m
aku tahu, aku mengerti..
aku tidak layak
mengdambakan yang terbaik dariNya...
kerana aku insan biasa...
yang hina lagi penuh dosa...
kusyukku kurang...
aku sering lupa..
sering alpa..
sering tersungkur...
terkandas kecewa....
arus dunia ini...
betul2 buat aku lemas....
hanya dengan mengingatiNya..
hatiku kembali tenang..
jiwaku kembali hidup...
ya Tuhan...
janganlah Kau uji hambaMu ini...
dengan sesuatu yang tidak sanggup
untuk ditempuhi...
seperti mana kau meguji
orang2 terdahulu...
Sesungguhnya...
aku tidak mahu apa2
selain mengharapkan keredhaanNya..
mengharapkan keampunanNya..
Insan biasa sepertiku ini..
hanya mampu mengalirkan
airmata keingsafan..
diatas segala kekhilafan...
sambil dengan sejuta pengharapan..
agar Penciptaku masih mahu
memandangku.............
memberi belas kasihanNya padaku.....
Namun....
aku juga insan biasa...
yang punya cita2
mahu syahid dijalanNya...
mahu hidup bahagia di dunia
dan Di akhirat sana...
mahu menjadi
salah seorang kekasihNya....
Ku panjatkan doa..
agar insan biasa seperti aku ini,
diberi kekuatan luar biasa...
agar aku....
mampu bertahan,
bermujahadah.....!!
melawan kehendak
nafsu muda ku...
dan godaan syaitan
yang ingin sentiasa
melihat aku kalah
dalam medan mujahadahku ini.....
Tuhanku...
berikanlah kesempatan insan biasa
yang penuh noda ini
menyuci segala dosa...
menghapus segala titik2 hitam..
menebus segala kesalahan...
agar insan ini tidak tergolong
dalam kalangan orang yang rugi....
Tuhanku....
tutuplah segala pintu maksiat bgku..
bukalah pintu rahmatMu seluasnya padaku...
dan terimalah taubat dan amalanku...
amin.....Ya Rabbi Alamin......
".......kerana aku insan biasa yang ingin bahagia
dunia dan akhirat......."


h^r!z^m

Categories: ,

0 Response for the "kerana aKu InSan bIasA!!"

Post a Comment