• Hadis 6/40 : Imam Nawawi

    Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.

cArA-caRa nk mGkoVer maLu

Posted by Sharifuddin On 2:42 PM 0 comments

Kalau tersepak batu.. Jangan terus bangun, sebaliknya baring dan terus terguling-guling hingga jauh dari perhatian ramai… lepas tu baru bangun bila takde orang nampak.  
Kalau terjatuh besikal..cepat-cepat naik basikal anda semula dan jatuhlah lagi hingga berkali-kali supaya orang ingat anda saje-saje buat lawak.  
Kalau terjatuh tangga..terus bersilat seolah-olah anda dirasuk atau sedang berlawan dengan makhluk halus.  
Kalau terjatuh longkang.. pungutlah sampah yang ada sambil marah-marah dengan suara yang kuat, pasti orang menyangka anda sangat prihatin terhadap kbersihan.  
Kalau terjatuh ketika nak naik bas..jeritlah kuat-kuat..”oi! apa tolak-tolak ni?”walaupun tiada orang di belakang anda.  
Kalau terjatuh di depan bus stop..terus buat-buat pengsansehingga ada orang Bantu anda..kalau takde..terus baring sampai malam dan takde orang lagi kat bus stop tu..haa..inilah masa sesuai untuk bangun semula..
 Kalau tergelincir kat lantai licin..tarik la kawan (atau sesiapa yang ada kat sebelah anda) untuk jatuh bersama-sama supaya taklah anda sorang je yang dapat malu..ye tak?..


    SELAMAT MENCUBA!!!!!!

    BUAT SETIAUSAHA

    Posted by Sharifuddin On 4:47 PM 0 comments


    “Apa tugas utama sebagai setiausaha (SU)?” saya bertanyakan seorang sahabat saya. Beliau telah ditawarkan untuk menjadi SU Dewan Muslimat PAS di sebuah negeri yang ingin saya rahsiakan.

    Saya menggesa agar beliau menerima tawaran untuk mnejadi SU. Dalam masa yang sama, beliau turut ditawarkan untuk menjadi prime mover dalam tarbiah negeri. Namun sepenelahaan saya, saya lebih tertarik untuk sedikit memaksa beliau agar menerima jawatan sebagai SU.

    SU bukan bertugas untuk menulis minit mesyuarat dan membuat laporan. SU juga bukan bekerja untuk menulis artikel untuk dihantar ke mana-mana akhbar. Itu bukan tugasan utama sebagai SU. Tugas SU adalah jauh lebih besar dan berat.

    “SU adalah orang yang akan menentukan apakah hala tuju perjalanan jamaah atau organisasi sudah tercapai atau tidak. Dalam tugasan ini, SU akan sentiasa follow up ketua lajnah untuk memastikan mereka sudah berusaha untuk mencapai misi yang telah ditetapkan atau tidak,” tegas saya dalam telefon pada hari tersebut.

    SU juga yang akan sentiasa memperingatkan semua penggerak agar sentiasa bergerak menuju ke matlamat yang telah ditetapkan.

    Tugasan kedua SU, SU bertindak untuk memastikan sama ada lajnah telah menjalankan operasi atau belum. Segala laporan, data dan maklumat berada dalam tangan SU. Ini kuasa SU. Apabila SU mengetahui segala data dan perkembangan semasa, maka secara tidak langsung seorang SU telah melengkapkan dirinya menjadi seorang yang sangat bermaklumat dan memudahkannya untuk mengatur strategi secara lebih teliti.

    Ketiga, SU akan mengepalai mesyuarat setiap kali ia diadakan. Atau jika bukan ia sekalipun, ia tetap bertugas untuk membantu Ketua atau Pengerusi dalam mengendalikan mesyuarat. Bahkan perjalanan mesyuarat adalah diaturkan oleh SU dan sebaiknya dibincnagkan terlebih dahulu dengan ketua.

    Keempat, sebagai tambahan untuk sahabat baik saya itu, saya turut mencadangkan beberapa perkara yang harus beliau laksanakan secara berperingkat sekiranya beliau memegang portfolio tersebut.

    1- Saya cadangkan agar beliau mewujudkan budaya kerja cemerlang dalam Jamaah. Budaya kerja cemerlang ini akan menjadi satu ‘doktrin’ yang akan mengimejkan sesebuah organisasi. Sebagai contoh, mungkin boleh beliau letakkan antara budaya kerja yang perlu ada ialah MESRA.
    2- Beliau boleh wujudkan Key Performance Indicator (KPI) untuk memastikan segala strategi dan perancangan menjadi lebih tajam dan terfokus. Sebagai contoh, target Dewan Muslimat dalam tempoh setahun adalah untuk menambahkan keahlian sebanyak 30 peratus.
    3- Adakan sasaran fokus untuk mencapai target. Kalau saya boleh buat contoh untuk Terengganu; maka saya cadangkan agar beliau menumpukan kepada tiga kawasan utama terlebih dahulu dalam tempoh enam bulan yang pertama. Sekiranya ada peningkatan yang bagus, maka kawasan fokus mesti bertambah dari semasa ke semasa berdasarkan kemampuan. Pemilihan tmpat juga sangat penting dengan mengutamakan kawasan yang memapu memberikan kesan yang lebih positif kepada jamaah.
    4- Latih dan training beberapa tenaga muda. jika boleh, beliau seharusnya meletakkan target untuk melatih 20 tenaga muda dalam tempoh enam bulan yang pertama. Latihan mesti sistematik berdasarkan modul. Sama ada mereka akan dilatih menjadi pendakwah kreatif atau pemimpin atau pentadbir, itu bergantung kepada keperluan semasa dan kehendak jamaah.

    Saya doakan agar sahabat saya berjaya dalam perjuangan beliau.
    Sumber : http://dzulkhairi.blogspot.com/

    kerana aKu InSan bIasA!!

    Posted by Sharifuddin On 4:29 PM 0 comments


    copied from :Hariz^m
    aku tahu, aku mengerti..
    aku tidak layak
    mengdambakan yang terbaik dariNya...
    kerana aku insan biasa...
    yang hina lagi penuh dosa...
    kusyukku kurang...
    aku sering lupa..
    sering alpa..
    sering tersungkur...
    terkandas kecewa....
    arus dunia ini...
    betul2 buat aku lemas....
    hanya dengan mengingatiNya..
    hatiku kembali tenang..
    jiwaku kembali hidup...
    ya Tuhan...
    janganlah Kau uji hambaMu ini...
    dengan sesuatu yang tidak sanggup
    untuk ditempuhi...
    seperti mana kau meguji
    orang2 terdahulu...
    Sesungguhnya...
    aku tidak mahu apa2
    selain mengharapkan keredhaanNya..
    mengharapkan keampunanNya..
    Insan biasa sepertiku ini..
    hanya mampu mengalirkan
    airmata keingsafan..
    diatas segala kekhilafan...
    sambil dengan sejuta pengharapan..
    agar Penciptaku masih mahu
    memandangku.............
    memberi belas kasihanNya padaku.....
    Namun....
    aku juga insan biasa...
    yang punya cita2
    mahu syahid dijalanNya...
    mahu hidup bahagia di dunia
    dan Di akhirat sana...
    mahu menjadi
    salah seorang kekasihNya....
    Ku panjatkan doa..
    agar insan biasa seperti aku ini,
    diberi kekuatan luar biasa...
    agar aku....
    mampu bertahan,
    bermujahadah.....!!
    melawan kehendak
    nafsu muda ku...
    dan godaan syaitan
    yang ingin sentiasa
    melihat aku kalah
    dalam medan mujahadahku ini.....
    Tuhanku...
    berikanlah kesempatan insan biasa
    yang penuh noda ini
    menyuci segala dosa...
    menghapus segala titik2 hitam..
    menebus segala kesalahan...
    agar insan ini tidak tergolong
    dalam kalangan orang yang rugi....
    Tuhanku....
    tutuplah segala pintu maksiat bgku..
    bukalah pintu rahmatMu seluasnya padaku...
    dan terimalah taubat dan amalanku...
    amin.....Ya Rabbi Alamin......
    ".......kerana aku insan biasa yang ingin bahagia
    dunia dan akhirat......."


    h^r!z^m


    Semakin aku ingin larii...
    semakin kuat dia menghampiri...
    semakin ingin cuba elak...
    makin kuat dia memberontak...

    aku tidak kuat lagi...
    tidak kuat lagi Ya Allah...
    aku tidak mampu untuk melawannya sendiri....


    Ya Allah..bantu diriku ya Allah...
    jangan kau biarkan diriku menentukan nasibku sendiri...
    walaupun sesaat ya Allah....

    "tidak Engkau membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"..
    ku yakin dengan janji mu itu ya Allah....
    ujianmu ini untuk menguji kesabaranku...

    kutahu....
    namun ku tak mampu untuk bersabar tanpa taufiq dan hidayahMu ya Allah...
    bantulah aku ya ALLAh...

    aku hina Ya Allah..
    aku banyak Dosa....
    ampunkanku Ya Allah....

    panjangkan umurku ya Allah..
    moga aku dapat menjalani ibadahku dengan sempurna...
    menyuci segala kotoran yang ada dalam hati ini...
    meyembuhkan hatiku yang sakit kerana terlalu banyak noda2 hitam...
    moga amalanku ini akan melahirkan diriku yang suci dari segala dosa....


    moga kudapat manfaatkan bulan ini dengan sepenuhnya....amin...
    p/s sungguh2lah diri menyucikan dosamu...
    sungguh2lah hati membersihkan segala noda hitam...
    moga ampunan milikmu......amin......

    Hariz^m